Regie

Hoe voorkomt u nu risico’s met regiewerk?

Wat spreekt u met de opdrachtgever af over werkzaamheden die in regie worden uitgevoerd? Wat legt u daarvan vast in een offerte/opdracht? Hoe voorkomt u onnodige financiële risico’s? Hoe biedt u ook uw opdrachtgever duidelijkheid? Bron: ondernemingsdatabank.indicator.nl

Offertes geven duidelijkheid. Een offerte geeft zowel de opdrachtgever als u juridisch houvast en voorkomt zoveel als mogelijk is gedoe achteraf. De goed onderbouwde offerte is de weg naar een opdracht. Maar hoe zit dat dan met een opdracht voor het uitvoeren van werkzaamheden en leveren van materialen in regie?

Een offerte bij regiewerkopdrachten? Als van tevoren niet goed duidelijk is welke werkzaamheden en materialen nodig zijn voor een beoogde opdracht of als dan niet is na te gaan welke werkzaamheden uitgevoerd zullen worden, wordt vaak gekozen voor het uitvoeren van werk in regie. Dat is dus op basis van nacalculatie. Alle uren en materialen worden dan achteraf berekend. Daarbij is echter de kans groot dat er toch onenigheid komt over de hoogte van de bestede uren en de gebruikte materialen, en de prijzen van beide. Het is dus belangrijk om ook opdrachten die in regie worden uitgevoerd te offreren.

Wat neemt u op in de regieofferte?

Om geen onnodig financieel risico te lopen met een regieopdracht zet dan de volgende punten in de regieofferte: beperkte beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden, de globaal in te schatten uitvoeringstijd, het te berekenen uurloon incl. btw, of er wel of geen reiskosten worden berekend, doorberekening van uren voor het halen en afvoeren van materialen, puin en afval wordt afgevoerd en de stortkosten worden doorberekend, dat op de in te kopen en de te leveren materialen een opslagpercentage van (bijv.) 10% wordt berekend. Overleg facturen van geleverde materialen.

Wat nog meer in de offerte? De toe te passen en te door u te leveren materialen worden in overleg met opdrachtgever bepaald alvorens met de uitvoeringswerkzaamheden te beginnen, welke werkzaamheden door wie worden uitgevoerd (in geval van onderaannemers), voor gebruik van machines en gereedschappen wordt een opslagpercentage op het bedrag van de gewerkte uren berekend van (bijvoorbeeld) 2%, voor bevestigingsmateriaal wordt in totaal € X berekend.

Factuur en meer. Wekelijks wordt een overzicht verstrekt van de per dag bestede uren en geleverde materialen, die de opdrachtgever voor akkoord tekent, op basis van dit overzicht wordt wekelijks gefactureerd. De betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum. Van toepassing zijn de Algemene uitvoeringsvoorwaarden, welke de opdrachtgever als bijlage aantreft, de geldigheidstermijn van deze offerte is (bijvoorbeeld) 60 dagen.

Garantie. Voor de materialen geldt de garantie van de leverancier, op de werkzaamheden wordt een garantie gegeven van 1 jaar na oplevering.

Startdatum. De startdatum wordt in overleg met de opdrachtgever bepaald. Zijn er onvoorziene omstandigheden t.a.v. constructies e.d., dan zal er nieuw overleg over de wijze van aanpak komen.

Welke extra offertecondities?

Wat is extra nodig? Uw uitvoeringsvoorwaarden zijn voor het overgrote deel voldoende om opdrachten uit te voeren. Per opdracht kunnen er toch nog extra voorwaarden van toepassing zijn. Neem dus in uw offerte ook een kopje ‘offertecondities’ op met daarin de extra van toepassing zijnde voorwaarden. Bijv. een bouwvergunning, gebruik elektra en water, toestemming buren bij gebruik van hun grond, seizoensinvloeden, enz.

Uitvoeren van werkzaamheden op regiebasis kan leiden tot onenigheid over het aantal uren en gebruik van materialen. Een offerte met daaraan gekoppeld een opdracht legt de voorwaarden vast waaronder u de opdracht aanneemt. Via een door uw opdrachtgever getekend wekelijks overzicht voorkomt u onnodig risico.